**INGENIERO DE CALIDAD**:
- Experience Level: Individual Contributor- Job Type: Full-Time- Location: Costa Rica - Heredia, CR- Requisition ID: 6379**Job Overview**
**What You Will Do**
- Analyze data to identify improvement opportunities and develop activities to close gaps.
- Manage quality performance metrics and customer scorecards.
- Evaluate and deploy Customer Specific Requirements.
- Manage customer returns and other quality related investigations, including problem solving, data summary and final reports.
- Ensure that relevant information from customer feedback is communicated to all applicable personnel for implementing error prevention practices.
- Coordinate activities with Corporate/Field Customer Quality Engineering and Product Quality Engineering teams.
- Provide timely progress updates for customer related corrective action requests.
- Prepare custom quality reports for corporate as needed.
- Lead multi-disciplinary teams to solve customer issues.
- Participate in corporate quality meetings, presenting action plans and status updates of Costa Rica projects.
- Identify systematic issues and drive continuous improvement.
- Oversee the Quality Management System ensuring compliance with the applicable standards.
- Actively participate in Statistical Process Control (SPC) efforts.
- Perform other tasks to improve product quality, reliability, productivity.
**What You Will Need**
- Bachelor's Degree in Electrical, Electronic, Industrial or related Engineering discipline
- Experience of 5 years as Quality Engineer.
- Experience working in ISO, FDA and/or IATF certified companies.
- Experience using data mining software such as JMP and SPOTFIRE or PowerBI.
- Knowledge of Six Sigma and Lean Principles.
- Problem Solving, 8D and FMEA experience.
- Excellent organization, time management, and communication skills
- Excellent communication skills, both written and verbal
- Highly organized, detail oriented and focused on deadlines
- Advanced level of the English language (listening, reading and speaking). Mandatory
- Certified Quality Engineer (CQE) by ASQ.
- Green Belt Six Sigma Certification.
- Knowledge of both front and back-end manufacturing flow
- Experience interfacing with customers for Quality matters.
- Familiarity with Automotive standards and requirements (IATF 16949)
- SAP, CAMSTAR experience.
**Descripción general del puesto**
El puesto trabaja en estrecha colaboración con fabricación, ingeniería, equipo corporativo de CQE, operaciones y proveedores para garantizar que los productos cumplan con los requisitos del cliente y los estándares internos. Liderar las investigaciones de quejas de los clientes y los esfuerzos de resolución de problemas, centrándose en la satisfacción del cliente, la prevención de errores y el enfoque de cero defectos. El puesto debe desarrollar e implementar de manera proactiva planes, programas y documentación aplicando herramientas estadísticas de control de calidad y conceptos lean para proteger eficazmente a los clientes internos y externos. El individuo deberá realizar una evaluación profunda de los sistemas de fabricación, los problemas internos de calidad y las quejas de los clientes para brindar apoyo durante la investigación de las causas, la pronta disposición y la implementación de acciones correctivas efectivas que eviten la recurrencia de los problemas.
**Responsabilidades del Puesto**
- Analizar datos para identificar oportunidades de mejora y desarrollar actividades para cerrar brechas.
- Gestionar métricas de rendimiento de calidad y cuadros de mando de clientes.
- Evaluar e implementar requisitos específicos del cliente.
- Gestione las devoluciones de los clientes y otras investigaciones relacionadas con la calidad, incluida la resolución de problemas, el resumen de datos y los informes finales.
- Asegúrese de que la información relevante de los comentarios de los clientes se comunique a todo el personal correspondiente para implementar prácticas de prevención de errores.
- Coordinar actividades con los equipos de Ingeniería de Calidad del Cliente Corporativo/de Campo e Ingeniería de Calidad del Producto.
- Proporcionar actualizaciones oportunas del progreso para las solicitudes de acciones correctivas relacionadas con los clientes.
- Prepare informes de calidad personalizados para empresas según sea necesario.
- Liderar equipos multidisciplinarios para resolver los problemas de los clientes.
- Participar en reuniones corporativas de calidad, presentando planes de acción y actualizaciones del estado de los proyectos de Costa Rica.
- Identificar problemas sistemáticos e impulsar la mejora continua.
- Supervisar el Sistema de Gestión de la Calidad asegurando el cumplimiento de las normas aplicables.
- Participar activamente en los esfuerzos de Control Estadístico de Procesos (SPC).
- Realizar otras tareas para mejorar la calidad, confiabilidad y productividad del producto.
**Requisitos del Puesto**
- Bachiller U